Promotiefilm maken: wat is de juiste lengte?

Wanneer je een promotiefilm gaat maken zal je ook moeten bepalen hoe lang deze zal gaan duren. Dit is geen gemakkelijke opgave en wij ontvangen dan ook vaak de vraag: wat is de ideale lengte voor een promotiefilm? Het antwoord op deze vraag gaat zozeer om de lengte van de promotiefilm, maar om het herkennen wat je publiek van je verwacht.juiste lengte - promotiefilm

De perfectie lengte van een promotiefilm

Helaas is het niet zo makkelijk dat we één perfecte lengte voor een promotiefilm kunnen vaststellen. Als je een promotiefilm gaat maken is het raadzaam om van te voren een aantal bestaande promotiefilms te bekijken. Vergelijk de promotiefilms met elkaar. Wat vond je goed, wat vond je minder goed en wanneer duurde een promotiefilm te lang of te kort? Iedere organisatie heeft iets anders te promoten. Daarom zal niet een promotiefilm hetzelfde zijn en daarmee ook de lengte niet.
Doordat wij in onze tijd al heel wat promotiefilms hebben gemaakt hebben wij geleerd dat een promotiefilm het meest effectief is wanneer hij tussen de 60 en 90 seconden lang is. Meestal geldt daarbij de regel: hoe korter, hoe effectiever. Wat je niet wilt is namelijk het geduld en de interesse van je publiek verliezen.

Wat laten zien aan je publiek?

Voor een oprichter van een organisatie is het vaak moeilijk te beslissen wat er belangrijk is om weer te geven in de promotiefilm. Een oprichter kent de organisatie door en door en kan er dus een heleboel over vertellen. Wanneer je een effectieve promotiefilm wilt maken is het echter belangrijk de boodschap kort en krachtig te houden. De boodschap moet makkelijk te begrijpen blijven en niet te complex worden.

Het zou kunnen zijn dat je het eng vindt om bepaalde informatie achterwege te laten bij het maken van je promotiefilm. Misschien ben je bang dat je een onvolledig beeld geeft. Probeer je eens voor te stellen wat er zou gebeuren als dit het geval is. Het zou er toe kunnen leiden dat je publiek met vragen blijft zitten. Dit is niet persé iets negatiefs. Je publiek wil nu namelijk meer weten. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je een begrijpelijk verhaal neerzet maar een beetje teasen kan geen kwaad. Houd je promotiefilm kort en krachtig en beperk houdt je boodschap tot de kern van je verhaal. Op deze manier zorg je ervoor dat je publiek geïnteresseerd blijft.

Wil je meer weten of het maken van promotiefilms? Vraag het ons.